Utiliteitsbouw
Wij werken op constructief gebied niet alleen ontwerpen uit op het gebied van de woningbouw, maar hebben ook veel ervaring in het berekenen en detailleren voor de utiliteitsbouw (kantoren, fabrieken, sporthal, etc.) en afwijkende constructies. Mocht u hier meer over willen weten, neem dan contact met ons op.

Adviesbureau Stapelbroek
Silvesterstraat 20
6603 DX Wijchen
T 024-324 5401
F 024-324 5402
E info@stapcon.nl

Vervangende nieuwbouw TANGO-Q8 (onbemand) tankstation Dieren

sluiten

Volgende pagina >>



Locatie:
 
Vervangende nieuwbouw TANGO-Q8 (onbemand) tankstation, Imboslaan 73 (hoek Kanaalweg) te Dieren
Architect Kuwait Petroleum (Nederland) BV.
Postbus 8300
3009 AH ROTTERDAM

T.  010-407 2085
F.  010-455 3349
W. www.Q8.nl
Aannemer: Ballast Nedam IPM BV.
Postbus 280
4140 AD LEERDAM

T. 0345-63 9250
F. 0345-63 9207
W. www.bnipm.nl
Bouwjaar: medio oktober 2011
Werkzaamheden: hoofdconstructeur van de “staal”- en “staalbeton” constructies.
In overleg met projectleider TANGO-Q8 (dhr. Arie Verduijn) adviseren van de inwendig geheide stalen buispalen tbv. luifelfundatie.

Opstellen constructieadvies aluminium draagbokken, als bedoeld voor montage luifeldak op beganegrond nivo, waarna de dakconstructie in zijn geheel gelift zal worden op de kolomconstructie.
Bijzonderheden: Het project betreft een vervanging van een bestaand tankstation. De ondergrondse brandstofinstallatie alsmede de vloeistofdichte betonvloer blijven veelal grotendeels gehandhaafd.

Het is vaak lastig om een nieuwe fundatie aan te brengen tussen al dat leidingwerk en ondergrondse infrastructuur. De vloeistofdichte vloer wordt meestal ook maar in beperkte mate deels verwijderd.

Op de bovenzijde van de stalen buispaal grijpen reaktiekrachten aan, die afkomstig zijn vanuit de staalconstructie bovenbouw. Naast een normaalkracht grijpt ook een dwarskracht en een moment aan op de bovenzijde van de stalen buispaal.

Het moment en dwarskracht geven voor de stalen buispaal in combinatie met de aanwezige ondergrond het probleem. De buispaal is zo bepaald dat de vervormingen aan de kop van de buispaal acceptabel worden geacht.

Mede in verband met veiligheid (voorkomen werken op hoogte) is in overleg met de projectleider van Ballast Nedam IPM. BV. (dhr. Arthur van Hooft) gekozen om het dakgedeelte (van de luifel) op aluminium draagbokken op te bouwen waarna de dakconstructie in zijn geheel op de reeds gestelde kolommen zal worden gehesen.
Tekeningen: Overzicht optredende momenten, dwarskrachten en verplaatsingen, van de stalen buispaal (schacht) :

Overzicht momenten en dwarskrachten paalschacht.pdf